دنیای سخن

انشالله, در توسعه شخصیت عزیزان, موثر باشم

دنیای سخن

انشالله, در توسعه شخصیت عزیزان, موثر باشم

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

اینارو گفتم تا به اینجا برسم که:

دیدی مَرده اگه اوا خواهری باشه همه میگن"اه اه چه آدم مزخرفیه"

چرا؟ چون از صفاتی که در عرف تعریف شده دور افتاده.

ولی اگر این رفتار اواخواهری تبلیغ بشه(با لطایف الحیل رسانه ای). توی رسانه ها و فضای مجازی جا اناخته شه. خصوصاً اون وریا تبلیغش کنن, یواش یواش از ضد ارزش بودن خارج میشه! قبحش میریزه. نتیجتاً توی کوچه و بازار نمونشو زیاد میشه.

نه که فطرت آدما با تبلیغ و زیاد شدن چیزی عوض بشه, در حقیقت فطرت سالم به خواب میره(روشو خاک میگیره) والا اگه بیدار باشه محاله با ضدش کنار بیاد. مثالشم آدمایی ین که اون تبلیغ(یا به علت علم و آگاهی عمیق یا موقعیت جغرافیایی و یا شغلی مصون موندن و یا ...)روشون اثر نکرده به هیچ وجه توی کتشون نمیره.

حالا این داستان برا اونیکی جنسم هستش؟

عاقلی تعریف کرد که:

یکی از دوستام سرهنگ ارتش بود. توی یه دورهمی, بهم گفت تو چرا هرچی بهت میگیم, میگی برم با خانم یه صحبتی کنم نظرشو داشته باشم؟ یکم مرد باش!

بهش گفتم من سه چیز دارم که هرسشم دست اونه. اول مالم که اگه ریخت و پاش کنه از دستم میره, دوم سلامتیه که اگه در خونه رعایت نکنه و غذای چرب و پرقند ویا غیربهداشتی بهم بده , از دستش میدم و سوم آبرومه! اگه پا کج بزاره بی آبرو میشم.

ولی چشمای سرهنگ میگفت اینا چرته و با تکبر بهم دوخته شده بود

دیدم براش جانمی افته برای اینکه میخ آخرم بزنم گفتم ضمناً هروقت نیاز داشته باشم یه کاری باهاش میکنم که اگه فقط یه بار با تو بکنم, تا آخر عمرت دیگه پیشم نمی آیی1

دیدم سرهنگ تا بناگوشش سرخ شد. این شد که دیگه من سرهنگو ندیدم که ندیدم.

اینو گفتم که بگم زن و مرد نیمه همن, هردو آدمن ولی با دو سیرت و صورتی متفاوت ولی وجه انسانی مرد و زن یکیه وهیچ فرقی نداره چرا که روح(منظور روح مجرد است و نه روح مصطلح بین عوام) جنسیت نداره.

بعداً میگم که این جنگ زنیت و مردیت ناشی از چیه, تا بعد

قدیما, توی ایران دو جنس ادم بوده یکی مرد و دیگری زن.

هردورو آدم میگفتن. ولی یکیشون بیل میزد و یکی میزایید.  یکی میجنگید و خشن و زخمخت, دیگری نرم و لطیف.

خلاصه یکی نمای از بیرون و دیگری زیر ساخت بنای خانواده و مدیر در سایه

توی دینمونم روی صفات ذاتی این دو تاکید شده. مثلا شجاعت برای مرد حُسنه ولی برای زن محافظه کاری حُسنه!

امیر سخن میفرمایند:امام علی(علیه السلام)* در این کلام پربار به نکاتى از تفاوت فضایل اخلاقى در زن و مرد اشاره کرده مى فرماید: «خصلت هاى نیک زنان، خصلت هاى بد مردان است (این خصلت ها عبارتند از:) تکبر و ترس و بخل (زیرا) هنگامى که زن متکبر باشد بیگانه را به خود راه نمى دهد و اگر بخیل باشد مال خود و همسرش را حفظ مى کند و اگر ترسو باشد از هر چیزى که ممکن است به آبرو و عفت او صدمه بزند مى ترسد (و از آن فاصله مى گیرد)

 

نکته: بانوی شجاع اسلام زینب کبری که شیری غرّان در منازل حرکت کاروان نور بود ویه بطریق اولی مادر آن بانو که در مقابل اصحاب ابلیس, چه حکیمانه و عالمانه جان خود را بذل راه ولایت, این امتداد خط رسوا الله نمود.بانوی اول دو جهان در پایان جنگ احد به میدان آمد و پیشانى و دهان پدر بزرگوارش را از خون شست و یا در شب اول ازدواجش, پیراهن عروسى خود را به سائل بخشید

بلی در برخی صفات مانند تقوا و پرهیزگارى و عبادات و اطاعات و امر به معروف و نهى از منکر، عشق و علاقه به علم، محبت به زیردستان و امثال آنها هیچ فرقی بین این دو نیست.

در ادامه توضیح خواهم داد منشاء این تفکر و هجمه که زن باید قوی باشه از کجاس, انشالله

 

*-حکمت 234 نهج البلاغه